Overige

Familierecht en rechtsbijstandverzekeringen

Beperkingen in de dekking van rechtsbijstandverzekeringen

Er zijn een aantal rechtsgebieden die standaard volledig of deels uitgesloten zijn van dekking op een rechtsbijstandsverzekering. Familierechtzaken (zoals echtscheiding, alimentatie, omgangsregelingen etc.) is er daar één van. Geschillen daarover zijn vrijwel nooit gedekt onder een recjhtsbijstandverzekering.

Wil je een rechtsbijstandsverzekering afsluiten en denk je daar voor dit onderwerp ooit een beroep op te moeten doen? Houdt daar dan rekening mee bij het kiezen van de verzekeraar en de polisvoorwaarden.

Veel voorkomende geschillen – behoefte aan rechtsbijstand

Want het zijn nou eenmaal geschillen die met grote regelmaat voorkomen. Nog steeds strandt 1 op de 3 huwelijken in Nederland. De scheiding, de boeldelverdeling, de kosten voor de kinderen en de omgang; het zijn allemaal punten waarover geschillen kunnen ontstaan. En de kosten voor juridische bijstand (waarbij een advocaat vaak zelfs verplicht is) lopen dan snel op. Hulp via een rechtsbijstandverzekering zou dan handig zijn. Maar dat kan dus niet.

Waarom die uitsluiting op rechtsbijstandverzekeringen?

De achtergrond van deze uitsluiting in rechtsbijstandverzekeringen is ergens begrijpelijk. Als je als gezin een rechtsbijstandsverzekering hebt en je krijgt onderling een geschil over de scheiding, over de kinderen etc. dan kan zo’n rechtsbijstandverzekeraar niet beide partijen bijstaan in dat geschil. En een keuze maken voor één van beiden kan ook niet.

De meeste rechtsbijstandverzekeraars hebben dus rechtsbijstand uitgesloten voor “alle zaken die het gevolg zijn van de beëindiging van het samenleven met een ander”. Dat is heel breed, want alles wat uit het verbreken van de relatie voortvloeit (zelfs na een aantal jaren) valt daar onder.

Wel dekking op de rechtsbijstandverzekering

Sommige rechtsbijstandverzekeraars bieden echter wel dekking voor de situatie nadat het samenleven al lang is verbroken. Bijvoorbeeld wijziging van alimentatie als je kind inmiddels een jong volwassene, is maar nog wel aanspraak maakt op alimentatie. Ook mediation bij echtscheiding kan gedekt zijn op de rechtsbijstandverzekering. Dit kan voor mensen die willen scheiden reden zijn om dit eerst te proberen. Met alle voordelen van dien. Want het scheelt geld. En scheiden via mediation verdient een kans; er samen uitkomen heeft altijd de voorkeur boven een gevecht.

Om te weten of u in een familierechtelijk geschil recht heeft op rechtsbijstand zult u de polisvoorwaarden van de rechtsbijstandverzekering goed moeten lezen. Dat is niet altijd even begrijpelijk.

Mocht u hulp willen bij het lezen en begrijpen van de polisvoorwaarden van uw rechtsbijstandverzekering, dan kunt u  contact opnemen met SMART Advocaten.

En ook voor deze afwijzingsgrond  in een rechtsbijstandverzekering geldt: ben kritisch! Accepteer niet altijd de beslissing van de rechtsbijstandverzekering om geen dekking te verlenen. Zoals vaak in het recht kan ook hier sprake zijn van een grijs gebied, waarbij het niet altijd even duidelijk is of er dekking moet worden verleend door de verzekeraar. En dan kan een brief of het indienen van een klacht bij het Kifid tegen de rechtsbijstandverzekering mogelijk alsnog tot dekking gaan leiden.