Overige

Kifid en de rechtsbijstandverzekering

Op deze website is al vaker het Kifid voorbij gekomen. Maar wat is het Kifid nu eigenlijk?

Wat houdt het in

Het Kifid is een onafhankelijke organisatie die op een informele manier recht kan spreken over verschillende financiële en verzekeringsrechtelijke kwesties. Consumenten en klein zakelijke ondernemers met een klacht over een financiële dienstverlener en verzekeraars.

Kifid is het deskundige en toegankelijke klachtenloket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverleners. Kifid biedt mensen met een financiële klacht laagdrempelige en deskundige geschillenbeslechting als alternatief voor de rechter.

Kifid creëert een gelijk speelveld voor consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners en houdt rekening met het kennisverschil tussen consumenten, ondernemers en financiële dienstverleners.

Aldus de website van het Kifid.

Wat doen ze nou precies?

Op jaarbasis behandelen zij ongeveer 35.000 klachten. Zij proberen eerst een zaak te bemiddelen. In het grootste deel van de zaken lukt dit ook. Maar leidt bemiddeling niet tot een eindoplossing dan zal het Kifid een bindende uitspraak doen.

U kunt eenvoudig een klacht indienen op de website www.kifid.nl. U omschrijft wie u bent, wat uw klacht inhoudt en tegen wie die klacht is gericht.

Let wel op de klacht moet tijdig worden ingediend. Namelijk binnen drie maanden na de definitieve reactie van de financiële dienstverlener op deze klacht. Of binnen één jaar nadat u de klacht officieel heeft gemeld bij de dienstverlener (en daarop geen reactie of geen definitieve reactie is gekomen).

Stap voor stap

Vervolgens gaat het Kifid met de zaak aan de slag. De financiële instelling zal gevraagd worden om een reactie. Het Kifid onderzoekt of zij kan bemiddelen. Lukt dat niet dan zal zij inhoudelijk over de zaak gaan oordelen. Er wordt meestal een zitting ingepland. Dus een mondelinge behandeling waarbij beide partijen moeten verschijnen en hun zaak nader kunnen toelichten.

Bindend advies

Uiteindelijk zal het Kifid een uitspraak doen in de vorm van een bindend advies. Een bindend advies betekent dat beide partijen zich daaraan moeten houden. Doet de andere partij dat niet dan kunt u nakoming afdwingen bij de rechter. Bent u het niet eens met de uitspraak van de geschillencommissie van het Kifid, dan kunt u in hoger beroep bij de Commissie van Beroep.

Geen hoger beroep bij de rechter

Let wel: op daarna nog naar de rechter stappen lukt in principe niet. U mag niet de zaak nogmaals inhoudelijk door een rechter laten toetsen. Als u dus kiest voor het Kifid, dan wordt ook aan het Kifid de inhoudelijke behandeling overgelaten. Alleen als het Kifid bij de inhoudelijke behandeling ernstige procedurefouten maakt, zoals het niet toepassing van het beginsel van hoor en wederhoor, dan mag je dat laten toetsen bij de rechter en kan de rechter het bindend advies aan de kant schuiven.

Geschillen over de rechtsbijstandverzekering

Het Kifid kan dus ook oordelen over geschillen met uw rechtsbijstandsverzekering. Dit doet zij ook met grote regelmaat.

Bent u van mening dat uw rechtsbijstandsverzekering niet uw belangen behartigt zoals dat zou moeten. Dat de rechtsbijstandverzekering zich niet houdt aan polisvoorwaarden of u niet wilt helpen, ondanks dat u al jaren premie betaalt? Dan kunt u deze kwestie voorleggen aan het Kifid. Wilt u advies en/of hulp in uw geschil bij het Kifid of tegen. uw rechtsbijstandverzekering, neemt u dan contact op met SMART Advocaten.