Rechtsbijstandverzekering

Wellicht interessant

Suzanne van Dijsseldonk
suzanne advocaat rechtsbijstand toga

Ooit in je leven ga je een beroep doen op je verzekering. Of het nu gaat om een schadeverzekering, zoals je autoverzekering, of om juridische hulp via je rechtsbijstandverzekering.

In dat geval is het fijn, na het jarenlang betalen van premie, dat je direct en goed geholpen wordt.

Dekking in polisvoorwaarden

Helaas is dat in de praktijk niet altijd het geval, zo is onze ervaring. Voor verzekeraars is schade uit keren niet iets wat zij graag zal doen. Dat kost immers geld en tijd. Dat geldt ook voor de rechtsbijstandverzekering.

De rechtsbijstandverzekering zal daarom kritisch kijken naar je schade claim. Het komt regelmatig voor dat de verzekering niets wil betalen of het conflict niet in behandeling wil nemen op de rechtsbijstandverzekering. Omdat de verzekeraar van mening is dat de schade niet onder de dekking van de verzekering valt door uitsluitingsgronden in de polisvoorwaarden.

Voor verzekeraars is het van belang om de omvang van de dekking en de uitsluitingsgronden goed te formuleren in de polisvoorwaarden. De verzekering wil bepaalde zaken wel onder de dekking laten vallen en bepaalde zaken niet. Daar baseert de rechtsbijstandverzekering ook de hoogte van de premie op. Voor rechtsbijstandsverzekeraars betekent dit puzzelen. Zij is aan wettelijke vereisten gebonden bij de beschrijven van haar polisvoorwaarden en dekkingsomvang. Deze wettelijke eisen beschermen de belangen van consumenten.

Polis en de voorwaarden

Als je een verzekering hebt afgesloten en je gaat een beroep doen op de verzekering, weet je dat er voorwaarden zijn verbonden. Die voorwaarden zijn opgenomen op het polisblad en in de polisvoorwaarden. Het polisblad geeft aan welke verzekering je hebt afgesloten, bij welke verzekeraar en verwijst naar de van toepassing zijnde polisvoorwaarden. Dit geldt ook voor rechtsbijstandverzekeringen.

Kleine letters

Polisvoorwaarden staan ook wel bekend als de kleine letters. Daarin staat heel gedetailleerd geregeld welke rechten en welke plichten je hebt als rechtsbijstand verzekerde. En dus wanneer er sprake is van dekking en wat je kunt verwachten van je rechtsbijstandsverzekeraar.

Veel mensen zien de polisvoorwaarden als een “noodzakelijk kwaad” bij het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering. De polisvoorwaarden lezen en proberen te begrijpen, is vaak ook niet te doen. Dus, je ziet het wel als er straks iets gebeurd…

Toch is het aan te raden om kritisch naar die polisvoorwaarden te kijken. En te weten dat de wet ook eisen stelt aan polisvoorwaarden. Polisvoorwaarden worden gezien als kernbedingen (als ze betrekking hebben op de kern van de verzekering) of als algemene voorwaarden (als ze meer algemeen zijn en voor iedereen gelden).

Onduidelijke polisvoorwaarden

Wordt je geconfronteerd met onleesbare of onduidelijke polisvoorwaarden, waarbij het niet duidelijk is of de schade wel of niet onder de dekking van jouw rechtsbijstandverzekering valt? Of heeft jouw rechtsbijstandverzekering dekking afgewezen op grond van die polisvoorwaarden? En denkt je dat dit niet klopt? Dan kun je mogelijk een beroep doen op de contra proferentum regel. En kan voor jou de meest gunstige uitleg van de verzekeringsovereenkomst worden gekozen.

Dit zou er toe kunnen leiden dat je de dekking alsnog krijgt voor de schade en jouw verzekeraar deze alsnog moet uitkeren. Dit geldt ook voor de rechtsbijstandverzekering. Ook bij de toepassing van die polisvoorwaarden worden door rechtsbijstandsverzekeraars fouten gemaakt. En kan het lonen dit niet zomaar te accepteren.

Het is dus van groot belang om heel kritisch te kijken naar iedere afwijzing van de (rechtsbijstand)verzekeraar, de polisvoorwaarden erbij te pakken en goed na te lezen of het standpunt van de verzekeraar wel klopt.

Vergoeding polisvoorwaarden

Wanneer je een beroep doet op je rechtsbijstandverzekering krijg je te maken met een minimum en maximum bedrag. Bijvoorbeeld is de schade die je geleden hebt onder de € 50, -, weegt de kosten niet op tegen de baten. Hier gaat de verzekering simpelweg geen moeite voor doen. Daarnaast wordt er dus ook een maximum bedrag beschreven, kom je daarboven kun vanwege de hoogte van het schadebedrag zelf de kosten van een advocaat bekostigen.

Als je een beroep hebt gedaan op je rechtsbijstandverzekering krijg je eerst hulp van een jurist. Blijkt dat jouw zaak voor de rechter verschijnt krijg veelal de kans om een beroep te doen op je vrije advocaatkeuze. Ook hierin worden bedragen afgesproken. Is een advocaat wettelijk verplicht voor jouw zaak bij de rechtbank krijg je tot een bepaald bedrag vergoed. Is het niet wettelijk verplicht en wil je toch een advocaat i.p.v. een jurist krijgt tot een veel kleiner bedrag vergoed. Deze bedragen kun je allemaal terug vinden in de polisvoorwaarden.