Voorbeelden

Ongeoorloofde bemoeienis door je rechtbijstandverzekering

Ongeoorloofde bemoeienis door rechtsbijstandsverzekeraar

Soms kom ik in mijn werk helaas – in mijn beleving – schokkende voorbeelden tegen van het gedrag van een rechtsbijstandsverzekeraar. Dit laat zien hoe deze rechtsbijstandsverzekeraar zich soms laat leiden door eigen belangen en niet door de belangen van haar verzekerden.

Wat speelde hier?

Ik sta een cliënt bij die zijn voormalig advocaat aanspreekt, omdat deze fouten heeft gemaakt die hem veel geld hebben gekost. Client wil schadevergoeding. Hij heeft de zaak aangemeld bij DAS Rechtsbijstand. En DAS Rechtbijstand heeft de zaak aan mij uitbesteed om een procedure te gaan starten.

Gunstig tussenvonnis

In een tussenvonnis heeft de rechtbank laten weten dat wij op nog enkele punten bewijs moeten leveren. Kunnen wij dat met succes, dan winnen wij de zaak en dan heeft cliënt recht op ongeveer € 20.000,00 aan schadevergoeding.

Maar wat doet de rechtbijstandverzekering dan?

Het bewijs zullen wij leveren via het horen van getuigen. Het getuigenverhoor hiervoor wordt gepland. Dan wordt ik gebeld door een medewerker van DAS Rechtbijstand, die eerder nog geen rol heeft gespeeld in deze zaak. Hij vraagt of er al schikkingspogingen zijn ondernomen? En of ik dat niet alsnog wil doen? En of DAS Rechtbijstand daar dan mogelijk nog een bijdrage in kan leveren (in de zin van het ter beschikking stellen van een bedrag om de schikking rond te krijgen)?

Schikken?

Schikken is eerder nog niet aan de orde geweest. Maar ik bespreek de optie met mijn cliënt. En die vind het prima als ik een schikkingsvoorstel doe. Omdat hij echter sterk staat in de zaak, gezien het tussenvonnis, wordt dat een fors voorstel. De wederpartij heeft het voorstel ontvangen, maar daar nog niet op gereageerd. Client vindt dat wel prima, hij gaat liever door met de zaak.

Bemoeienis van de rechtbijstandverzekering

Maar DAS Rechtbijstand laat het hier niet bij zitten. Ik word meerdere malen gebeld door deze medewerker van DAS Rechtbijstand. Hij eist informatie over de schikkingsonderhandelingen. Maar dat gaat zomaar niet. Het tuchtrecht van de advocatuur bepaalt dat advocaten alleen met toestemming van de cliënt inhoudelijke informatie over een zaak mogen delen met de rechtsbijstandsverzekeraar. Wij hebben immers geheimhoudingsplicht en dat geldt net zo goed richting de rechtsbijstandsverzekeraar.

Deze medewerker van DAS Rechtbijstand stuurt mij vervolgens een mailtje waarin hij informatie eist en anders, achter mijn rug om, direct met cliënt contact op zal nemen. En dat kan maar één doel hebben. Namelijk om cliënt over te halen een lager schikkingsvoorstel te doen dan verstandig voor hem is.

Eigen, commerciële belangen van de rechtbijstandverzekering vs. klant belangen

Het is mij duidelijk dat DAS Rechtbijstand hiermee direct invloed probeert uit te oefenen op hun verzekerde. En een schikking er door wil drukken. Niet omdat dit in het belang van hun verzekerde zou zijn. Maar alleen maar omdat dit voor DAS Rechtbijstand een goedkopere optie is dan doorprocederen. Terwijl het duidelijk is dat we de zaak gaan winnen. En dat voor de verzekerde meer oplevert.

DAS Rechtbijstand laat zich dus leiden door eigen, commerciële, belangen. En niet door de belangen van hun verzekerde. Ik schrik hier van. Dit gedrag kan niet door de beugel.

Ik heb de rechtsbijstandsverzekeraar laten weten niet gediend te zijn van deze bemoeienis, dat de belangen van verzekerde / mijn cliënt voorop staan en niet de commerciële belangen van DAS. Schikken is altijd een optie die ik, net als mijn collega-advocaten, met hun cliënten bespreek. Maar de overwegingen om dit wel of niet te doen, zijn aan de cliënt. Niet aan de rechtsbijstandverzekering. En niet aan advocaten. En dat mijn cliënt met zijn sterke zaak niet nog meer wil toegeven, is zijn goed recht. De rechtsbijstandverzekering moet hier buiten blijven.