Fout van de advocaat – wat kan je rechtbjstandverzekering doen?
Een deel van deze website is gewijd aan het recht op vrije advocaatkeuze op de rechtbijstandverzekering. Dus voor beantwoording van de vraag wanneer je als verzekerde het recht hebt om een advocaat van je eigen keuze in te schakelen op basis van je rechtsbijstandsverzekering.
Maar wat als je van het recht gebruik hebt gemaakt en de advocaat gedraagt zich niet zoals jij zou willen. In hoeverre is de rechtsbijstandsverzekering dan verantwoordelijk voor het handelen van deze advocaat? Dat heeft een consument begin 2020 ter beoordeling voorgelegd aan Kifid.
De casus
In deze casus had een consument een geschil met een rietdekkersbedrijf. Deze zaak kwam voor de rechter. En de consument werd hierin bijgestaan door een advocaat die door zijn rechtbijstandverzekeraar was ingeschakeld.
Tussen de consument en deze advocaat is vervolgens een verschil van mening ontstaan over het al dan niet vragen om pleidooi. De advocaat wilde dat niet (omdat dit niet zinvol zou zijn), maar de consument stond er op.
Geschillenregeling op de rechtsbijstandverzekering
Hierbij is dus sprake van een verschil van mening over de aanpak van de zaak. Ook als deze al bij een advocaat ligt heb je als rechtsbijstand verzekerde recht op een second opinion. Die second opinion advocaat heeft aangegeven dat een pleidooi inderdaad mogelijk moet zijn, maar wel door een advocaat die daar volledig achter staat. Het is immers belangrijk dat cliënt en advocaat op één lijn zitten.
De rechtsbijstandverzekering gaf aan dat meneer op zoek kon gaan naar een advocaat die dit voor hem wilde oppakken. Maar meneer reageerde niet meer. De tijd verstreek en uiteindelijk heeft het Gerechtshof in hoger beroep de vordering afgewezen.
Klacht tegen de advocaat bij de rechtbijstandverzekering
Daarop heeft de consument een klacht ingediend bij de rechtsbijstandsverzekering over het handelen van de advocaat. Toen dit niet tot een oplossing leidde, heeft de consument besloten om een klacht in te dienen bij het Kifid over de rechtsbijstandsverzekering ten aanzien van het handelen van deze advocaat.
Het Kifid is echter van mening dat de door de consument in het kader van de rechtsbijstandsverzekering in te schakelen advocaat zelf verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het werk. Het zou alleen anders kunnen zijn als de rechtsbijstandverzekering een rol heeft gespeeld in het bepalen van de strategie en proceskeuzes, maar dat was hier niet het geval. Om die reden werden de klachten van de consument afgewezen. De verantwoordelijkheid van de rechtsbijstandverzekering gaat dus niet zo ver.
Advies
Als je eenmaal bij een procedure bent betrokken via een advocaat die is ingeschakeld door je rechtsbijstandsverzekering en het loopt niet lekker. Laat je daar dan daarover goed adviseren. Weet goed welke stappen je kunt en moet nemen en hou voor ogen wie je daarop moet aanspreken. Want anders kun je wel eens met lege handen komen te staan.
Wilt u daarover meer informatie neem dan contact op met SMART Advocaten.