Vrije advocaatkeuze

Handelswijze rechtsbijstandverzekeraars

Rechtbijstandverzekeraars maken het je moeilijk

Vooral sinds het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat rechtbijstandverzekerden bij een procedure altijd recht hebben op een eigen, vrije, advocaatkeuze, merken wij dat veel rechtsbijstandverzekeraars allerlei hindernissen opwerpen om dit zo lastig mogelijk te maken.

Liever een eigen advocaat dan een rechtbijstand jurist

Veel rechtsbijstand verzekerden vinden het juist prettig dat niet een (relatief) anonieme rechtsbijstand jurist de zaak behandelt, maar een specialistische advocaat bij hen in de buurt. Die goed bereikbaar is. Waar ze persoonlijk contact mee hebben. En die ze zelf hebben uitgezocht omdat ze daar een goed gevoel bij hebben. Niet omdat ze die toevallig toegewezen krijgen van hun rechtbijstandverzekeraar. Zonder daar invloed op te hebben.

Na uitbesteding door de rechtbijstandverzekeraar: wat nu?

Dit artikel gaat over alle hindernissen die worden opgeworpen als de zaak eenmaal is uitbesteed. Welke moeilijkheden komen u en de door u gekozen advocaat dan tegen?

Onderhandelingen over het tarief

Rechtsbijstandsverzekeraars beginnen met strenge onderhandelingen over het tarief. Ze stellen een uurtarief vast die niet realistisch en niet marktconform is. Vervolgens willen ze een vaste prijs afspraak maken voor het hele dossier. Die bedragen zijn beperkt. En wil je dit niet, dan wijzen rechtbijstandverzekeraars er op dat ze wel eens heel moeilijk kunnen gaan doen over alle facturen die je stuurt.

Uitkleding van te vergoeden werkzaamheden

En dat ze dit waarmaken, blijkt helaas ook uit de praktijk. Ieder puntje wordt door recvhtbijstandverzekeraars onder de loep gehouden. Veel werkzaamheden die gewoon behoren tot de normale behandeling van een zaak worden niet meer vergoed. Intern overleg bijvoorbeeld met een collega, mag niet meer. Als een zaak verschillende specialismen heeft, dan mag er toch maar één advocaat werkzaamheden verrichten in dat dossier. Met als gevolg dat je de belangen van een rechtbijstandverzekerde niet optimaal kunt behartigen. Door toedoen van de rechtsbijstandverzekeraar.

Een advocaat mag zich niet verdiepen in literatuur en jurisprudentie. Dit behoort de advocaat maar te weten, aldus de rechtsbijstandverzekeraars. Terwijl dat natuurlijk niet klopt. Dit hoort ook bij het werk van advocaten. Bovendien worden er iedere dag nieuwe uitspraken gepubliceerd. En je wilt wel voor je cliënt van de laatste ontwikkelingen op specifiek dat gebied op de hoogte zijn.

Reistijd naar zittingen is een ander goed voorbeeld. De rechtbank is bijna nooit om de hoek. Of op fiets- of loopafstand. Toch wordt de reistijd van- en naar de zitting niet of niet volledig vergoed door rechtbijstandverzekeraars. Terwijl de advocaat daar wel tijd in moet steken en die tijd niet aan andere zaken kan besteden. Facturen worden stelselmatig maanden later betaald door rechtbijstandverzekeraars. Soms wel 4 of 5 maanden na factuurdatum.

Vertraging door de hindernissen van rechtbijstandverzekeraars

Dit betekent dat je soms weken (!) bezig bent met deze gesprekken voordat je van de rechtbijstandverzekeraar pas inhoudelijk met een dossier mag beginnen. En ben je aan een zaak begonnen, dan moet je met allerlei regels rekening houden. Je mag niet alle werkzaamheden voor rechtsbijstandverzekerden verrichten die nodig zijn. En je moet lang wachten op betaling. Dit frustreert de behandeling van een zaak enorm. En de rechtsbijstandverzekerde – die hier niets aan kan doen – is hier de dupe van.

Neem contact op

Heb je hulp nodig op dit gebied, neem dan contact op met SMART Advocaten. Wij hebben veel ervaringen met rechtsbijstandsverzekeraars en kunnen u op weg helpen.