UWV procedure en vergoeding op de rechtsbijstandverzekering

Bij de UWV procedure: ook vrije advocaatkeuze op de rechtbijstandverzekering!

Het Europese Hof heeft bepaald dat de Grondwet zo uitgelegd moet worden, dat je bij een gerechtelijke of administratieve procedure altijd mag kiezen welke advocaat je wilt inschakelen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering, dan moet die de kosten van deze advocaat vergoeden.

De administratieve procedure en de rechtsbijstandverzekering

Hiermee komen we aan bij een volgend voorbeeld van hoe rechtsbijstandsverzekeraars het recht op vrije advocaatkeuze proberen te frustreren. Namelijk door het begrip “administratieve procedure” zo beperkt mogelijk uit te leggen.

Het UWV kent een  ontslagprocedure voor werknemers die ontslagen worden op bedrijfseconomische gronden of na twee jaar ziekte. DAS Rechtsbijstand meende dat een procedure bij het UWV geen administratieve procedure is zoals bedoeld in artikel 4:67 Wet Financieel Toezicht (waar de vrije advocaatkeuze voor geldt).

Het UWV is echter ‘gewoon’ een bestuursorgaan en is daarmee een administratieve instelling. Een procedure bij het UWV moet dan ook een administratieve procedure zijn. Een andere uitleg is niet mogelijk. En dus moet ook deze procedure door een eigen advocaat vergoed worden op de rechtbijstandverzekering.

Procedures door de rechtbijstandverzekering

Ook hierover is helaas tot aan de hoogste rechter geprocedeerd door een rechtsbijstandsverzekeraar. Maar ook hierin hebben verzekerden steeds weer hun gelijk gekregen. De rechtbijstandverzekeraar moet zaken bij een dergelijke procedure dus uitbeden op hun kosten.

Let op dekkingsbeperkingen van rechtsbijstandverzekeringen

Let wel op: Omdat ook juristen van rechtsbijstandverzekeraars hun verzekerden hierin kunnen bijstaan (nu bijstand van een advocaat niet verplicht is), is het een procedure waarvoor de dekkingsvoorwaarden ernstig beperkt zijn door de rechtsbijstandverzekeraars.

Is een advocaat niet verplicht, dan geldt op basis van de (inmiddels aangepaste) polisvoorwaarden van de rechtsbijstandverzekering helaas een heel beperkt kostenmaximum en een eigen risico. Waar u als verzekerde dus de dupe van wordt. Want dit is vaak te weinig om de zaak echt goed te behandelen.

Heeft u hierover vragen of hulp nodig? Wilt u gebruik maken van uw recht op vrije advocaatkeuze binnen uw rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met SMART Advocaten.