Wat doen rechtsbijstandverzekeraars?

Uitspraken over vrije advocaatkeuze en de rechtsbijstandverzekering

Afgelopen najaar heeft het Europese Hof een arrest gewezen over de vrije advocaatkeuze en rechtsbijstandsverzekeringen. Over de uitkomst hiervan is al veel gezegd en geschreven. Inmiddels zijn we een tijdje verder en worden de effecten van deze uitspraak zichtbaar. De verzekerde lijkt hierbij de dupe te worden.

Uitbreiding van het recht op vrije advocaatkeuze in de rechtsbijstandverzekering

In een procedure tussen DAS en een rechtbijstand verzekerde is inmiddels een nieuwe prejudiciële vraag gesteld aan het Europese Hof. In de eerdere uitspraken is bepaald dat het bij een administratieve procedure verplicht is om rechtsbijstand verzekerden vrije advocaatkeuze te geven. In deze nieuwe procedure moet de vraag beantwoordt worden of dit ook geldt in een procedure bij het UWV. De uitkomst hiervan kan ook van belang zijn voor andere procedures, zoals bij de Geschillencommissie, de Raad voor Arbitrage etc. En voor andere instanties, zoals vakbonden.

Uiteindelijk is beslist dat ook in UWV procedures vrije advocaatkeuze binnen de rechtsbijstandverzekering geldt.

Reactie van rechtsbijstandverzekeraars: polisvoorwaarden aangepast

Rechtsbijstandverzekeraars zijn daar niet blij mee en hebben als reactie daarop de eerste polisvoorwaardenal gewijzigd.

In de nieuwe voorwaarden van DAS Rechtbijstand is bijvoorbeeld opgenomen dat de verzekeraar alleen nog maar betaalt voor zover de kosten van externe partijen als advocaten en deskundigen echt nodig zijn om de opdracht uit te voeren en deze kosten redelijk en noodzakelijk zijn.

Bovendien zijn er extra beperkingen opgenomen voor de situatie waarin een eigen advocaat ingeschakeld wordt door de rechtsbijstand verzekerde, terwijl dit wettelijk gezien niet verplicht is. In dat geval worden het kostenmaximum beperkt tot € 2.500,00 – € 5.000,00, afhankelijk van de soort zaak, is een eigen risico ingevoerd en worden griffierechten niet meer vergoedt.

Hierdoor heeft u als verzekerde sowieso eigen kosten en deze kunnen flink oplopen. De waarde van een rechtsbijstandsverzekering wordt dus sterk uitgekleed en er zou zelfs bepleit kunnen worden dat DAS Rechtbsjistand hiermee het recht op vrije advocaatkeuze alsnog via een omweg inperkt.

Training van medewerkers van rechtsbijstandverzekeraars

Rechtbijstandverzekeraar SRK traint haar medewerkers om verzekerden ervan te overtuigen niet te kiezen voor een eigen advocaat, zo blijkt uit een artikel uit de Telegraaf. Veel rechtbijstandverzekeraars wijzen sowieso veel sneller dekking af of stellen snel dat zij in hun belangen geschaad zijn waarna ze behandeling van de zaak stoppen. In procedures hierover worden rechtsbijstandverzekerden vaak in het gelijk gesteld, maar weinig zullen hierover (op eigen kosten) gaan procederen.

Conclusie

Wees dus alert als u een beroep wilt doen op vrije advocaatkeuze bij uw rechtsbijstandsverzekering; weet waar u recht op heeft. En laat u niet zomaar afschepen.

Neem contact op

Mocht u naar aanleiding van het voorgaande nog vragen hebben, wilt u een afwijzer controleren of wilt u dat ons kantoor een zaak overneemt van uw rechtsbijstandverzekering, dan kunt u hierover altijd en vrijblijvend contact met SMART Advocaten opnemen.